Spolupráce psychiatrických nemocnic a komunitních služeb nese ovoce
on 6.12.2020 22.24
V Česku prožije duševní onemocnění každoročně více než pětina obyvatel. U mnohých z nich vede zkušenost s duševním onemocněním k hospitalizaci v psychiatrické nemocnici. V důsledku nemoci a hospitalizace se obvykle lidem naruší vztahy v rodině, přijdou o bydlení, o práci a finanční zajištění. Při návratu do běžného života tak často potřebují podat pomocnou ruku. Tu jim mohou nabídnout komunitní služby, ve východních Čechách např. organizace Péče o duševní zdraví.
Aby byla podpora člověku při přechodu z nemocnice domů užitečná, je zapotřebí úzké spolupráce mezi všemi subjekty, které mu nabízí pomoc, tzv. multidisciplinární spolupráce. Mezi subjekty patří právě i komunitní sociální a zdravotní služby. Dobrá komunikace mezi pacientem, pracovníky nemocnic a pracovníky komunitních služeb může hrát v zotavení z nemoci velkou roli. „Snažíme se spolupráci s pracovníky psychiatrických nemocnic stále prohlubovat, aby z ní mohli mít naši klienti ještě větší prospěch,“ říká vedoucí náchodského střediska Péče o duševní zdraví (PDZ) Lucie Kudrnáčová.
Podporu klientů popisuje Hana Hejzlarová, sociální pracovnice PDZ Náchod: „Ukazuje se, že je velice důležité provést klienta obdobím hospitalizace, propouštění a návratu domů tak, aby se mohl na změny včas připravit. Příprava na propuštění by měla začít již na samém začátku hospitalizace. Někdy je třeba připravit na návrat i rodinu, předem vyjednat bydlení, finanční zabezpečení, sociální zázemí atp.“ Organizace tímto způsobem provází klienty, se kterými byla v kontaktu již dříve, před jejich hospitalizací, ale také klienty, kteří se se zájmem o spolupráci na organizaci obrátili až v nemocnici.
Po dohodě s hospitalizovaným člověkem vstupuje pracovník PDZ do spolupráce s jeho ošetřujícími lékaři, sociálními a zdravotními pracovníky a pravidelně se s personálem nemocnice setkává na tzv. multidisciplinárních týmech. Klient je aktivně povzbuzován ke spolupráci, v rámci které si sestavuje své potřeby a přání, na jejichž základě a základě poznatků pracovníků nemocnice a zkušeností PDZ vzniká plán propuštění. Ne vždy jsou však při přípravě k propouštění klienta z hospitalizace pohledy zúčastněných stran shodné. Každý má jiné pracovní metody a techniky, zná klienta z jiného úhlu pohledu a má odlišnou míru zodpovědnosti za jeho léčbu a zotavení. Ale právě díky tomu je pomoc klientům dle Hejzlarové účinná: „Tam, kde se nám společně daří naslouchat klientovi i sobě navzájem a komunikovat některé odlišnosti zdravotního a sociálního úhlu pohledu, se daří i dobře připravit podmínky pro klientův zdárný návrat. Samozřejmě ve chvíli, kdy je to u něj po zdravotní stránce možné. V tom patří uznání především zdravotníkům a klientovi samotnému.“
Jako dobrý příklad z praxe může sloužit příběh paní Petry. Petra se po několika měsíční léčbě v nemocnici cítila lépe a přála si jít domů. U Petry však před odchodem do nemocnice došlo ke konfliktu v rodině. Přišla o bydlení a její syn začal bydlet u otce. Petra chtěla dát všechny záležitosti zpět do pořádku a bydlet opět se svým synem. Věděla, že k tomu bude potřeba najít si nové zázemí a finanční zajištění, také si vše vysvětit se synem a jeho otcem. Pracovníci PDZ Petru znali již z předchozí spolupráce a snažili se jí s propuštěním z nemocnice pomoci. Na možnosti propuštění spolupracovali jak s Petrou, tak s léčebným týmem psychiatrického oddělení a také na setkáních multidisciplinárních týmů. Ze strany léčebného týmu nemocnice zaznívala obava z nejistoty, zda si Petra uvědomuje náročnost situace po návratu z hospitalizace, v jejímž důsledku by mohlo dojít i k opětovnému propuknutí nemoci. Pracovníci PDZ naopak přinášeli svou zkušenost z dřívější spolupráce s Petrou a ujištění, že je schopná kroky při návratu s podporou zvládnout. Po vzájemném vyjasnění si priorit se všichni domluvili na krocích vedoucích k propuštění Petry.
Po propuštění Petra využila podporu náchodského týmu PDZ. Pracovníci jí pomohli zpřehlednit si jednotlivé kroky, najít nabídky bydlení a práce, provedli jí možnostmi finančního zajištění, doprovodili ji k ambulantnímu psychiatrovi, edukovali o užívání medikace a předcházení relapsu. Petra si vyřešila své další záležitosti, i přes počáteční únavu, do značné míry sama. Vše vyjednala a zrealizovala. Příběh Petry tak má šťastný konec. V současnosti má práci, je finančně zajištěná a bydlí v nájemním bytě se svým synem. Tak, jak si to přála. Teď se chce přestěhovat do lepšího. Podporu služby PDZ již nepotřebuje.
Partneři Duhových novin
KŘIŽOVATKA handicap centrum o.p.s. "Pomáháme vyjet správným směrem." Denní centrum, jehož náplní je sociálně - rehabilitační a aktivizační podpora lidí s handicapem.
město Pardubice
Činnost tohoto webu finančně podpořilo město Pardubice.
Královéhradecký kraj
Činnost tohoto webu finančně podpořil Královéhradecký kraj.
Pardubický kraj
Činnost tohoto webu finančně podpořil Pardubický kraj.
Beck-online
Právní informační systém, který svým uživatelům zpřístupňuje nejen denně aktualizované právní předpisy, ale také veškerou oficiální judikaturu nejvyšších soudů ČR a velké množství judikatury a periodické i neperiodické literatury nakladatelství
C. H. Beck, která je s legislativou důsledně provázána.
Spolupracujeme
Tichý svět každý den na internetu publikuje aktuální Tiché zprávy ve znakovém jazyce, zejména ze světa a o světě neslyšících. Zprávy připravuje neslyšící redaktorský tým, a to v českém i ve znakovém jazyce.
Tvář Duhových novin – Martin Zach
Tváří Duhových novin je východočeský rodák Martin Zach. Martin Zach pomáhá lidem se zdravotním postižením již řadu let a rozhodl se touto formou pomoci také našim Duhovým novinám. Přečtěte si více...
Rozhovor s Martinem Zachem