1.4.15 – Modrý den s ČSOB pojišťovnou na podporu osob s autismem

 

modry_den

modry_den2

modry_den3

 

přepis textu:

www.ric.cz
www.drclentilka.cz

1. dubna 2015

3. ročník
9:00 – Pernštýnské náměstí – Modrý průvod
11:00 – Afi Palác – vystoupení klientů – ukázky metod práce s autisty
16:00 – AFI Palác – křest cd „Vzkazy od autistů“, Šmoulení s Evou a Nešikou

1.4.  MODRÝ PRŮVOD ZPERŠTÝNSKÉHO NÁMĚSTÍ KČSOB POJIŠŤOVNĚ
8:30 Sraz účastníků Modrého průvodu
9:00 Zahájení průvodu, program pro děti – klaun
10:30 Společné vypouštění balónků před ČSOB Pojišťovnou
1.4. MODRÝ DEN VAFI PALÁCI
11:00 –16:00 hodin    Prezentace organizací poskytujících služby pro osoby
sautismem, ukázky metod práce
11:00 Zahájení Modrého dne vAFI Paláci
11:15  Zpěv ahra nasaxofon – Speciální mateřská škola, základní škola
apraktická škola Pardubice
13:00  Čtení vzkazů ahudební vystoupení – manželé Novotní, herci VČD
13:15  Taneční soubor Markéty Hujerové;  Taneční soubor Lamia´h – Základní škola
aPraktická škola SVÍTÁNÍ, o.p.s.
13:30 Tanec, recitace azpěv – Speciální ZŠ Chrudim
13:45 Paso doble, španělský tanec – Denní stacionář Slunečnice
14:00  Čtení vzkazů ahudební vystoupení – manželé Novotní, herci VČD
14:15   Tanec „Naladění“ a„Letušky“ – Stacionář Človíček Ústí nad Orlicí
14:30  Canisterapie aneb hrátky se psem – Rodinné Integrační Centrum o.s.
15:00  Muzikoterapeutický sbor Mlima Jua – Základní škola
aPraktická škola SVÍTÁNÍ, o.p.s.
15:30  Muzikoterapie „Jak pračlovíček kohni přišel“ – Lentilka – Dětské rehabilitační
centrum
16:00  Dernisáž výstavy vzkazů aslavnostní křest CD – „Vzkazy odautistů“
16:30  ŠMOULOVÁNÍ SEVOU ANEŠIKOU
17:30  Ukončení Modrého dne vAFI Paláci

DALŠÍ AKTIVITY NAPODPORU AUTISMU:
20.3. – 19. 4. w Výstava vzkazů „CHCEME SE
DOMLUVIT“ – ČSOB Pojišťovna, AFI Palác,
Východočeské divadlo, Krajská knihovna
Pardubice, hala hl. nádraží
20. 3. – 19. 4. w Vzkazy od autistů„CHCEME SE
DOMLUVIT“ – MHD Pardubice aČSAD Ústí
nad Orlicí
2. 4. w LIGHT IT UP BLUE – celorepubliková
kampaň Rozsviťme se modře (modře nasvícené
budovy)
7. 4. w Přednáška „ROZVOJ KOMUNIKACE OSOB
SPAS“ – Rodinné Integrační Centrumo.s.
8. 4. w DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ – Základní
škola aPraktická škola SVÍTÁNÍ, o.p.s.
14. 4. w SPOLEČNÝ MODRÝ DEN OTEVŘENÝCH
DVEŘÍ – Rodinné Integrační Centrumo. s.
aLentilka – Dětské rehabilitační centrum;
OTEVŘENÍ CENTRA PRO AUTISMUS „zPASti“
20. 4. w Konference „AUTISMUS DNES
VPARDUBICKÉM KRAJI“ – sál Jana Kašpara,
Pardubický kraj
27. 4. w Přednáška MUDr.Michaela Kučery
„NEJNOVĚJŠÍ POZNATKY VOBLASTI CNS
SNÁVAZNOSTÍ NA  PAS“ –Rodinné Integrační
Centrum o.s.
22. 5. w ODBORNÝ SEMINÁŘ PRO ŘEDITELE
MŠ aZŠ – společenský sál radnice Pardubice

ZÁŠTITA: Mgr.Miluše Horská – místopředsedkyně Senátu Parlamentu ČR, PharmDr.Jiří Skalický, Ph.D.– poslanec Parlamentu ČR, patron třídy pro děti sautismem
v DRC Lentilka, Ing. Roman Línek – první náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za zdravotnictví, Ing. Jana Pernicová – náměstkyně hejtmana
Pardubického kraje zodpovědná zaškolství, kulturu apamátkovou péči, Ing.Pavel Šotola – radní zodpovědný zasociální péči aneziskový sektor, Ing.Martin Charvát
– primátor města Pardubic, Mgr.Jakub Rychtecký – náměstek primátora zodpovědný zasociální politiku, zdravotnictví, školství, sport, kulturu acestovní ruch.

Vzkazy „Chceme se domluvit“
JSEM MAMKA 10 LETÉHO CHLAPCE MARKA,
KTERÝ MÁ AUTISMUS A TĚŽKOU MENTÁLNÍ RETARDACI

Nedávno jsem navštívila kamarádku, která má 2 letou zdravou holčičku. Holčička čmárala na
papír silným černým fixem. Chtěla jsem, aby mi namalovala sluníčko a holčička při každém prvním
tahu začala křičet „ne, ne, ne“, papír zahodila a začala znovu. Zhruba po pátém nezdárném
pokusu se slzičkami v očích křičí: „Ne, ne, ne, sluníčko žluté“… Holčička dostala od maminky
žlutý fix a spokojeně, s úsměvem jako to sluníčko, obrázek domalovala.  Že toto znáte i u svých
zdravých dětí? Jak běžné…
Můj syn také někdy křičí, kouše se do ručičky a vrčí, ale protože neumí mluvit, neřekne nám,
jaká má přání a co ho trápí. Nerozumí větám, které na něj mluvíme my, je to takový malý cizinec
v našem velkém městě. Je jen na mně a na nás v jeho okolí, abychom na to přišli. Většinou pomocí
metody „pokus X omyl“. Pokud jeho přáním neporozumíme a nepomůžeme mu, hrozí, že se ještě
více stáhne do svého autistického světa.
Proto jsme se rozhodli „mluvit“ s ním pomocí fotografií. Marečkovi každé ráno složím ze známých
fotografii „Mára + naše auto + škola“ informaci, že je čas jet do školy. Tento větný proužek má po
celou dobu cesty u sebe a ví, kam jedeme, což mu dává pocit jistoty a předcházíme tak špatnému
porozumění situaci. On se neumí zeptat: „Mami, kam jedeme?“
Máru také nově učíme metodou  VOKS, jak si „říci“ pomocí obrázků co si přeje, co prožívá. První
úspěch nenechal na sebe dlouho čekat a Marek mi donesl fotku čokolády, čímž „řekne“, že má
chuť na čokoládu. Skvělý začátek a já pevně věřím, že v budoucnu spolu povedeme jednoduchý
dialog.
Svým příběhem chci připomenout, že NE každé dítě, které křičí nebo se válí po zemi je nevychované
a jeho rodič neschopný. Mějte prosím na paměti, že jsou mezi námi i děti s autismem, které mají
díky těžkému postižení svoji komunikaci narušenou. Zdravé dítě nám sdělí, co prožívá. Můj syn s
autismem to slovy říci neumí. Je závislý na nás, na lidech v jeho okolí, abychom ho naučili s námi
„mluvit“ a nám rozumět – třeba pomocí obrázků.  A to se právě učí.
Děkuji, že nám pomáháte svojí tolerancí a nemáte předsudky,
maminka Dana